torsdag 25 augusti 2011

Östermalmshallen...





Hej Vänner! När Elsa och jag var i Stockholm så gick vi också till Östermalmshallen. Elsa har aldrig varit där och var klart intresserad av att se Hallen. Bilden är lånad från nätet då jag dumt nog inte fotograferade utifrån. 



























Den ca 3 000 m² stora hallen invigdes den 30 november 1888, i kung Oscar II:s närvaro, så byggnaden är verkligen anrik.

År 1926 startades Betsy Sandbergs Choklad på Lidingön. Fröken Sandbergs känsla för det delikata hantverket var av en sådan klass att den kungliga familjens chaufförer ofta sågs vänta utanför firmans lokaler (från nätet) Både Elsa och jag var klart imponerade av utbudet men vi nöjde oss med att bara fika och insupa atmosfären:)
Väldigt roligt är det att promenera runt bland alla handlarna. Elsa lyckades "komma bort" ibland, den flickan har en ovanlig förmåga att försvinna bara jag vänder bort blicken. Nu är det ju så att hon börjat gymnasiet i höst och kan ta vara på sig själv, men en gång mamma alltid mamma:) Lejonmamma! Ha det så gott alla fina. Här hos mig är förkylningen bättre men är fortfarande snuvig och varm, har fått blåsor i munnen också, har ni någon huskur mot blåsor så tipsa gärna!     KRAMAR          

11 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bara och gå runt där är häftigt, är en speciell atmosfär. Töligt att du inte är bra, och såna blåsor kommer ju ofta efter eller samtidigt som en förkylning. Kommer inte på någon huskur nu, men poppar det upp något minne skriver jag igen. Roligt att du är med i min utlottning, dina lotter har jag skrivit.
Kramar
AnnaMaria

bakom berget sa...

Undarbart att ströva omkring i såna där gamla fina miljöer. Så inspirerande. Skönt att du börjar må lite bättre. Det där med blåsor i munnen brukar jag oxå råka ut för lite då och då. Jag har ett bra tips. Skölj munnen många gånger om dagen med Flux eller nåt annat liknande munsjöljmedel. Då försvinner blåsorna fort. Hoppas det hjälper på dig oxå!
KRAM till Dig!

Änglarum sa...

Hej! så mäktiga bilder! passar på att önska dig en skön helg vännen! kramiz Jessica

Änglarna finns sa...

Börjar först med ett..krya på dej!
Östemalmshallen är underbar! För många år sedan när en god vän och jag gick en 6v kurs i Sthlm..bodde vi på Östermalm..och väldigt nära hallen.
Vi skrattade varje dag när vi gick in där..det var hon och jag..och dom "fina" damerna med sina små hundar..under armen...hihi...
Men visst är atmosfären..underbar! Samma i Hötorgshallen!
Önskar dej en fortsatt härlig dag!
Kram Annika

Maria sa...

Vilka miljöer du har besökt. Tack för att vi fick vara med en stund. Aj då blåsor...vet inte men du får Googla på blåsor i munnen...finns säkert någon bra huskur. Önskar dig en skön helg nu och en trevlig torsdagskväll. Kram maria

Anonym sa...

Jag blir tokig på blogger. Nu gick det inte att kommentera igen så jag provar som anonym istället.

Det stället hade jag gärna besökt också. Så mysigt att gå runt därinne och känna historiens vingslag.

Tyvärr har jag inget botemedel mot dina blåsor, men skönt att det börjar vända i alla fall.
Ha det så gott.
Kram Elzie

Cajsas Faster sa...

Ha en skön helg. Skönt att du mår bättre.

I Stockholm har jag inte varit på länge.

Kram Marie

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

det är jättefint i Östermalmshallen! Nu är det längesen jag var där, men nästa gång får det nog bli ett besök.
Tyvärr har jag ingen huskur mot blåsorna, hoppas det löser sig snart vännen.
Kram
Marie

EM sa...

Kan nästan känna doften från Östermalmshallen....mmmm.
Usch för blåsor. Det finns ett bra medel som man gurglar sig med om man har sår i munnen ex vis. Desinficerar. Minns ej namnet, men apoteket borde veta. Eller slå en pling till din tandläkare.
ha en skön helg (trots blåsorna)
kram elsamarianne

Viola sa...

Uppe med tuppen som vanligt...den där hallen är en värld för sig, så underbart att gå i denna, hoppas du är kurerad nu, ha en skön helg, puss från Malte och mig

Farfars stuga sa...

Tråkigt att bli förkyld, här har delar av familjen haft en släng man jag hoppas jag klarar mig.
Tänk så mysigt det är att gå omkring i sådana miljöer.

Kram Cia