fredag 21 maj 2010

Majas Trädgård...

Lovade ju Er i förra inlägget ett besök hos Snus Maja!

Under Gustav III och Bellmans glansdagar, levde på Gamla Söder en legendarisk kvinna som gått till eftervärlden under SNUS-MAJA. Hon bodde tillsammans med sin dotter i en liten nerlusad timmerstuga på krönet av Övre Bergsgatan, där nuvarande Auktionshallen är belägen. På tomten fanns stadens tredje bevattningsställe. Så där samlades åkare och bönder för att vattna sina hästar och diskutera världshändelser med hantverkarna på Gamla Söder. Snus-Maja levde av att tillverka och tillhandahålla snus till källans besökare . Hon torkade sina tobaksblad på stenhällarna utanför stugan där grisar och höns spatserade omkring. När bladen var torra, malde hon dem till starkt och väldoftande snus i sin primitiva handkvarn.


I dessa dagar bedrivs stugan och trädgården av paret Pelle och Helena,

som båda är lärare. Det var ett reportage om deras vackra hem i Sköna Hem

nr. 4 i år!

I stugan finns nu servering och vackra inredningssaker att köpa.


Titta på stolen...den är så läcker!!



Ett litet smakprov av allt gott fika som finns där:)



Mmmmm...nästa gång ska jag ta en bit av citronkakan, den här

gången var vi nyttiga och tog en god macka med Brieost och Salami.



Så gott!!





Vill önska Alla en härlig Pingsthelg! Elsa och jag åker

till Hufvudstaden. I nästa inlägg...allt vackert inne i stugan!!


Delar av texten om Snus Maja taget från Google!
Kram Helena





35 kommentarer:

bakom berget sa...

Vilket härligt inlägg! Så roligt att få lära sig lite nytt om gammalt. Och du visar ju så jättefina bilder. Man blir genast sugen på att göra ett besök där.
Hoppas ni får en mysig helg i Hufvudstaden!
KRAM Åsa.

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad underbart det ser ut! Kul att få sig en dos historia såhär på fredagsförmiddagen! Jag älskar historia ska tilläggas... Ha så skoj i sthlm! Hoppas på många bilder därifrån också *blink*.
Kram/ Anna

Country Hill sa...

Vilken söt historia hon måste ha varit poppis Maja. Och vilket härligt ställe det nu blivit!
Hoppas vädret håller i sig för just nu har vi sommarväder i Stockholm, hoppas Ni får en toppenhelg. Själv lämnar jag stan den här helgen.
Kram Lena

Mys och hemtrevnad sa...

ser ut att vara ett mysigt ställe...kramis semlan

Godastunder-tokigaidéer sa...

Härligt när det finns historier bakom, låter som ni kommer få en toppen helg. Hoppas ni får det bra.

Kram anna

Måddan - Himla lantligt sa...

Hej!

Gratulerar till din fina vinst och önskar dig en HÄRLIG helg!

Kram

Måd

Skogslyckan sa...

Nu blev jag överlycklig..är ju en historie älskare av stora mått. Ser mycket mysigt ut, men tyvärr ligger det alldeles för långt bort för mig.
Härligt inlägg!!
Kram Pia

Lisas torp sa...

Tack för tipset - hade inte en aning! Vilket ställe och vilka godsaker dessutom!

TACK för hälsningen hos mej! Ha en riktigt skön pingsthelg!
Kram
Lisa

Jenny sa...

Hej Helena!
Vilket intressant inlägg:)
Kul att få höra historien om Snus-Maja!

Ha en riktigt trevlig Pingsthelg!

Kraam Jenny

Roses & Angels sa...

Hej kära vän! Tack för din så fina kommentar. Saknar er så men är frånvarande :-( Tänker på er med. Ska försöka sänder dig min kära vän en stor kram för allt ditt stöd. Puss hörs

Unknown sa...

Fram för fler härliga fik, och det var riktigt intressant att få en liten bit historia berättad för sig. Är lite historienörd, också:). Speciellt 1700-tal och Bellman, har ju en son som heter Carl Michael, efter ja, gissa:))
Ha en trevlig pingsthelg och jag ser fram emot nästa inlägg!
Camilla

Grön Iris sa...

Hej vännen!
Vilket fint ställe och kulit med historian runt det. Jag blir lycklig när historiska platser tas till vara.

Ha en kulig helg här i Stockholmo och trevlig pingst!

Kram Linda

Emmas utsikt sa...

Så mysigt! Ska bli kul att se mer.

Så fin bloggen blivit förresten, lite vårfix? :)

Trevlig helg,
kram
Emma

Viola sa...

Vilket underbart ställe att besöka...:D har lagt undan dina tavlor och när jag skulle beställa flera så var det stopp...slut tyvärr, så du gjorde ett klokt beslut, så nu står dom här och väntar på dig..och jag med förresten, ha en skön pingsthelg, är i vattenhålet och ska snart bege mig ut för att så i sängarna...kram

Hanna sa...

Så mysigt och mycket gott.
Ha en fortsatt bra pingsthelg.
Kram
Hanna

C De-sign sa...

Vilken härlig miljö..... jag har ju varit snusare....men det var ett tag sedan... Önskar dig en skön helg! Kram fr C

Anonym sa...

tänk, jag glömmer alltid bort Snus-Majas fast det ju ligger nästgårds....kanske fika tillsammans där en solig dag??? Vilka fina bilder Du har startat upp Din blogg med....var kommer de ifrån??? Ha det så bra i storstan´denna pingsthelg/Kramis Carina

Lilla Lycksta sa...

Vilket fint inlägg. Det måste jag försöka att besöka, någon gång. Hoppas du har en riktigt fin pingshelg i huvudstaden. Tusen tack! för tipset om Hortensian. Ha det så gott!
Kram Camilla

Norregård sa...

Du har ny fin heder!!
Vilket mysigt inlägg!!

Njut Helgen;o)
Kram Malin

Livet på Berget sa...

Så härligt det så ut hos snus-Maja :). Hoppas trippen till huvudstaden blev kul!
Kram
/Sara

hagagården sa...

Hej
Men va roligt,jag har hittat en gävle bloggare.
Härligt det ser ut med allt du visar.
Kram o ha en fin kväll.
ninni

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Det där låter som ett riktigt "smultronställe"...Ska bli kul att få se mer bilder inifrån....Det måste jag lägga på minnet o besöka någon gång! Hoppas att du får en fortsatt trevlig pingsthelg! Många Kramar till dig från mig. Therese

di bianco e d'azzurro sa...

Hallò Helen, this place is beautiful!!!
The cake are so appetaizing!!!
Yuo have a good trip and Pentecost!!!
Hugs Annamaria ;)

Tina sa...

Underbara vän.
Vilka underbara bilder du visar idag..Mmm... den med tortan..mmm.. det va BRA =)
Önskar dig en fin Måndag & hoppas att du mår bra!
Varm kram Tina

Vit som snö sa...

Så gulligt ställe det ser ut att vara o med en riktigt spännande historia, alltid kul.
Att du kunde motstå citronkakan...den såg god ut!!
Trevligt med Stockholmstripp, ha så kul!
Tack för att du är med i min utlottning o tack för din söta kommentar:)
Kram Cilla

Grön Iris sa...

Hej söta du!!!

Hoppas helgen i storstan varit bra, tur med vädret (gäller inte idag).

Du har en Award att hämta hos mig!!!

Stora kram en till dig,

Linda

emilias gömmor... sa...

Åhh, såå vackert! Det var en trevlig gammal historia, som knyter an till stället!

Kram Mimmi

Lilla Rummet sa...

Tack för en fin historia.
Hoppas pingsthelgen varit bra, och till huvudstaden har du varit i också...härligt.
Tårtan såg smarrig ut.
Ha en härlig vecka.
Kram Britt

Stina sa...

Så fint och gammaldags. Ser gott ut också.;-) Kram Stina

Joyforhome sa...

Hej där :) vad roligt att du hittade till mig så jag kunde hitta till din fina blogg. Roligt att du ville vara med i min tävling :)

Ha en underbar kväll

Kram Malin

Roses & Angels sa...

Underbart inlägg vännen! Så härligt goda saker du visar. En annan har börjat med Vikt v idag så hm här blir det inte mycket mums inte hihi. Tack för din goa kommentar om Awarden!OCH mail adressen! Puss

Huset vid ån sa...

Hej vännen! Tack för dina alltid så rara hälsningar inne hos mig, blir såå glad! Hoppas att du haft en bra dag! Önskar dig en trevlig tisdag! Många vårkramar till dig från mig. Therese

Tina sa...

Hej söta Helena!!!
Det va intressant!! Å, Gud vilken god fika!! Blir ju bara så himlans sugen nu...mmm... =)
Hoppas att ni haft en underbar pingsthelg & att du får en fin Tisdag!!
Varmaste kramen Tina

Fånga dagen sa...

Hej där!
Vad härligt lantligt det såg ut alltihop.
Och vad kakorna såg härliga ut också.
Jag önskar dig en skön vecka nu
Kram Lena

mariaK. sa...

Det är så kul när personer som "Snus-Maja" får leva vidare, även efter sin tid. Tänk om hon hade vetat, att man skulle berätta om hennes liv tvåhundra år efter hennes död :-)
Kram, Maria