tisdag 30 mars 2010

Men titta så söt...

Hej Hopp alla Fina! Här kommer lite söta gamla Påskkort...korten har jag hämtat från Postmuseumets hemsida! Nu hoppas jag att det OK att jag lånat dem därifrån...är livrädd att sno bilder som tillhör någon annan, men jag tror Postmuseumet inte misstycker!
Det här kortet är väl bara för sött!! Vilken ljuvlig liten baby som kläcks ur ett
ägg...det ni...:)


Påskkort Bruket att skicka påskkort började runt förra sekelskiftet.
Påskens främsta symboler, äggen, kycklingen, hönan och tuppen förekommer flitigt som motiv på påskkorten.






Ur folktron kommer häxan eller påskkärringen på sin färd mot skärtorsdagens stora fest på Blåkulla. Påskriset hör ihop med traditionen om långfredagsriset. Den först uppstigne på morgonen skulle slå övriga i familjen med riset.



Och jag som är så morgontrött...tur vi inte har något ris
ännu!



Delar av texten hämtad från Postmuseumets hemsida:)
Det här söta kortet köpte jag på Bloggträffen hos Viola!!






Påskkramar från
Helena





14 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

vad söta påskkort.Hur vackra som helst.Dom gillade jag!!!!!Önskar dej en fin och härlig onsdag vårkram Rita ♥

Lantligt i stan sa...

Vilka söta påskkort! Tror inte dom misstycker att du lånade dom. Jag är också rädd för sådant, men det är nog ingen fara här. Ha en trevlig påskhelg! Bäst att se till att vara den första som stiger upp på mornarna i påsk! :-)
Kram Anki

Lisas torp sa...

Så intressant om gamla påsktraditioner och fina gamla bilder dessutom!

Apropå gårdagens bloggtrassel - så lättskrämd man är!!!!:)
Ha en fortsatt fin påskvecka!
Kram
Lisa

Huset vid ån sa...

Hej svejs! Vilka vackra o gammeldags kort du visar.....Jag kan sakna vanliga hederliga vykort,i dagens moderna samhälle! Önskar dig en Trevlig Påskvecka! kramis Therese

Tina sa...

Hej!!
Jag är oxå livrädd för att jag ska sno någons bilder.. hoppas att de säger ifrån isåfall, för jag gör det inte med mening=)
Vilka fina kort!!! De misstycker säkert inte.
Önskar dig en underbar onsdag & en Fantastisk Påsk, om vi inte "hörs" innan!!!
Varm kram Tina

bakom berget sa...

Ja nu får man passa sig, så man inte ligger för länge och drar sig i påsk! men jag är ju rätt morgonpigg, som tur är. Va roligt att du har hittat så mycket fina bilder. (Så länge du uppger var dom kommer ifrån, kan det ju inte spela nån roll.)
Hoppas du får en trevlig onsdag! Kramar från Åsa.

Fågel Blå sa...

Hejsan!
Åh så mycket fina påskkort du visar jag blir helt salig!
jag älskar gamla kort!
Kan vara lite svåra att få tag i!
ha en fin Påskvecka!
Kram Kathrine

Godastunder-tokigaidéer sa...

Jätte fina påsk kort. De får mig att tänka på min mormor, hon skickade alltid ett fint kort till Påsk men tyvärr händer det inte längre då hon har gått bort. Tråkigt att de gammla traditionerna försvinner, man blir så glad när man någon gång får ett riktigt kort.

HA det gott
Kram Anna

Livet på Berget sa...

Så söta kort! Älska kort och brukar samla dem i en vacker burk. Sedan sätter jag in dem i ramar och byter efter årstid. Det är lite kul:).
Ha de gott!
Kram
/Sara

Marie Louise sa...

Gamla påskkort är allt bra fina, har lite kvar sedan jag var liten,ganska roligt att ta fram och titta på dessa! Glad Påsk på dig! Kram Marie

Mitt Stugliv sa...

Hejhej!!

Ojoj vad söta påskkort, det är så härligt att se de här gamla korten. Jag gillar kucklingarna i skon, jättegulligt.

Glad Påsk o ha en fin onsdag
KramKram
Lotta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är jättefina kort du hittat. Egentligen skulle man skicka fler påskkort, jag skickar inte många alls.
Glad Påsk och en stor kram till dig
AnnaMaria

Norregård sa...

Ljuvliga påskkort!!!!
Glad Påsk på Dig vännen;o)

Kram Kram Malin

Therese - Pyssel och Design sa...

Men vilka fina påskkort! Gammaldags men ändå "nya" på så sätt att jag aldrig sett dem förut.
Kul att hitta ännu en Gävle-blogg, själv bor jag i Valbo :)

Passar på att önska en Glad Påsk!