fredag 11 december 2009

Grannen och jag...

God Morgon alla Ni trevliga därute. Min Farfar var en mycket praktisk man... han odlade blommor, hade potatisland, svarvade, snickrade, hade egna bikupor. Spelade på fiol och mandolin...listan kan göras hur lång som helst. När det var dags att lämna huset p g a ålderdom och flytta in på "hemmet" satte han sig bara i bilen och sa "det ska bli skönt att lämna allt det här nu". På hemmet som på den tiden hade egen arbetsterapi (det har man inte råd med nu, sägs det iallafall) började han brodera. Så den här tavlan har jag fått av honom.

En kväll när min pappa hälsade på honom så sa farfar "imorgon så finns jag nog inte här längre". På natten somnade han lugnt och stilla in. Sådan var han min kära farfar, förhävde sig varken i ord eller handling och jag inser nu att han var en stor man.
Min granne har hängt sin fina Röda Korset fyndade bonad på dörren. Titta vilken ljuvlig tomte och text! Så då gjorde jag likadant...det fick jag väl Åsa?
Liten söt speldosa vi fått från England i jul present ett år.


Spelar Deck The Halls så vackert när man drar upp den....och de små paren dansar till musiken.


Deck the halls with boughs of holly. Fa-la-la-la-la-la-la-la-la...nej nu räcker det, la-la-la-la-la-la. This the season to be jolly. Fa-la-la-la-la-la-la.

Don we now our gay apparel. Fa-la-la-la-la-la, Troll the anicient Yule-tide carol. Fa-la-la-la-la, la la-la-la. Äntligen slutade dosan spela!!



Stor kram från en nostalgisk Helena


16 kommentarer:

Grön Iris sa...

Vilken härlig man din farfar var. En liten tår titta fram hos mig, du berör!

Speldosans speldosa verkar du ha, oh så charmig!!!

Ha en mysig fredagskväll,

kram Linda (håll tummarna för min amaryllis ;)

Lilla Rummet sa...

Vad ditt inlägg berör en. Vilken härlig farfar du hade. Jag tror att männen broderade mera förr, min pappa broderade en hel del för några år sedan, men har nu slutat pga ålder.
Ha en härlig adventshelg- och lucia helg
kramiz Britt

Anonym sa...

Man blir riktigt berörd av ditt fina inlägg om din farfar.
Underbara bonader också.
Önskar dig en trevlig helg.
Kram

Roses & Angels sa...

Kaffet har väl kallnar nu va?? hihih hann inte riktigt med! Önskar dig en super fin helg kram

AkH sa...

Vilken mysig farfar du hade! Jag är själv arbetsterapeut så det var lite roligt att höra detta p g a det också! Ha en underbar helg och en fin lucia!
Kram Anna-Karin
hemochting

Viola sa...

Visst är det härligt med fina minnen, en underbar farfar du verkar ha haft...ha en skön luciahelg, kram

Maud sa...

Vilken härlig farfar...att känna sig själv så väl...
Ha en skön helg...
Kram Maud

Norregård sa...

Vilket minne om din farfar!! Härligt!
Speldosan är ju bara för söt, vilken underbar present!! Ha en riktigt mysig helg:o)
Kram Kram Malin

Lilla Lycksta sa...

Vad betydelsfullt att ha sådana minnen av sin farfar. Det du skriver berör verkligen. Speldosan var jättefin. Ha en riktigt trevlig Lucia.
Kram Camilla

Nyanser av vitt sa...

Hej Vännen
Vad fint du skriver om din farfar. Brodera är inte min grej men beundrar dem som har tålamodet.
Ha nu en mysig tredje advent.
Kram Agneta

AkH sa...

Kikade in för att önska dig en fin lucia!
Kram Anna-Karin
hemochting

Signe 1 sa...

Önskar dig en underbar Lucia med nära och kära!
Sror kram Sofia

Sjabbig men chic sa...

Ja, din farfar låter som en alldeles underbar man!
Jag hoppas att du har haft en riktigt skön helg och att resten söndagen blir mysig.

Kram Lisa

Roses & Angels sa...

HEJ Tack söta du för dina alltid så underbara kommentarer! Du är så go! Tack hihi ja vem vet jag kanske knackar på nån dag hihih! Kram

Roses & Angels sa...

Hej goa du! Hoppas du haft en fin lucia dag här är det stress med klappar och tvättstuga. Har varken hunnit med glögg, pepparkakor eller bulle hihihi kram

Livet på Berget sa...

Så fin berättelse om din farfar. Mysiga julbilder du visar! Ha en fin lucia!
Kram
/Sara